måndag 27 september 2010

Republikan?

För den som av någon anledning känner mig, dvs suttit i min närhet det senaste året, kommer det nog inte som en överraskning att jag är övertygad demokrat och föredrar ett samhälle där alla tjänster tillsätts med kompetens som grunbult istället för genpool. Idag står det på DN.se att författaren Thomas Sjöström och två kollegor skriver om en "hemlig" bok om kungen. Hemlig i det här fallet ska nog egenttligen betyda icke-sanktionerad eftersom alla andra böcker och reportage om kungafamiljen alltid ska passera Kungen och hovstaterna för godkännande. Denna boken ska alltså inte det. (Tilläggas kan väl att Sjöströms tidigare böcker om Berth Milton och Ingvar Kamprad inte heller varit sanktionerade och därmed ansetts ge en ngt riktigare bild av huvudpersonerna...)

Vad är det som gör att rojalisterna anser detta vara så hemskt? Se gärna Gerontens tankar här om ni vill läsa om rödgröna röror, (För den som vet vem Thomas Sjöström är så så är det en färgstark person, inte speciellt rödgrön...) republikaner och allmänna kungahatare.

När ska rojalisterna sluta ta KUNGEN i försvar så fort någon kritiserar MONARKIN? Jag har inget emot Kungen men för i hlvete...skilj på sak och person!


Peter Althin, ordförande (?) i Republikanska föreningen brukar lyfta fram det orättvisa i att en familjs genpool är det som styr vem som ska kunna sätta sig på tronen, hellre kompetens än genpool brukar han avsluta sina debattinlägg med. Victoria är nog den mest kompetenta att sätta på den tron som finns, hon har trots allt utbildats till regent sedan barnsben. Frågan är dock, vill jag regeras eller vill jag leva i villfarelsen att jag har valt min statschef?


/Filosofen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar